Bali!! - Reisverslag uit Balikpapan, Indonesië van liztenhagen - WaarBenJij.nu Bali!! - Reisverslag uit Balikpapan, Indonesië van liztenhagen - WaarBenJij.nu

Bali!!

08 Maart 2015 | Indonesië, Balikpapan

Nou het heeft even geduurd, maar hier is dan eindelijk een reisverslag! De reden waarom het even heeft geduurd was omdat mijn laptop het ineens begaf en het internet het niet deed in ons huis.. Dat is nu allemaal weer gemaakt, gelukkig!!!

Nou laten we bij het begin beginnen. De reis! Donderdagavond om half 7 zouden we vertrekken vanuit Amsterdam naar Istanbul, maar de vlucht had vertraging vanwege sneeuwval in Istanbul. Uiteindelijk 2 uur later vertrokken. Toen we aankwamen in Istanbul had onze vlucht naar Kuala Lumpur ook 4 uur vertraging, dus deze konden we nog redden! Paar uur gewacht op het vliegveld van Istanbul en onze ogen uitgekeken! Uiteindelijk konden we vertrekken naar Kuala Lumpur, maar de vraag was of we onze overstap in Kuala Lumpur naar Den Pasar (Bali) konden redden, erg spannend! De vlucht van Istanbul naar Kuala Lumpur duurde ongeveer 11 uur, en het vliegtuig zat nog lang niet vol dus we konden languit op de stoelen slapen. Hele chille reis gehad dus, lekker geslapen en films gekeken. Toen we aankwamen op Kuala Lumpur bleek dat we onze vlucht naar Den Pasar, Bali hadden gemist. Dit wisten we eigenlijk al in het vliegtuig, maar wat nu?! De volgende vlucht richting Bali ging pas de volgende ochtend, maar dan moesten we opsplitsen (we waren met een groep van 15). We hebben er voor gekozen om de volgende avond te vliegen naar Bali en te overnachten in Kuala Lumpur. Nou dat hotel zoeken was ook nog wel even een drama, maar uiteindelijk had het hotel op het vliegveld van Kuala Lumpur nog plek voor ons! De volgende dag gingen we Kuala Lumpur in. Wat is dat een schone stad zeg! Hele hoge gebouwen en echt een wereld van verschil met Nederland. We hebben een citytrip gemaakt met een bus en alle highlights bekeken, was echt heel erg leuk. Wel echt een heel verschil want we stonden de vorige dag nog in de sneeuw in Istanbul en nu met dertig graden in Kuala Lumpur. ’s Avonds ging onze vlucht naar Bali, eeeeeindelijk!!! Gelukkig was alles in orde qua visums dus we mochten het land binnen! Wat een paradijs! We gingen met twee busjes van Den Pasar naar onze woonplaats Singaraja. Dat was nog wel even een tocht, vier uur in de bus gezeten, het was midden in de nacht en we waren al zo moe. We hebben met zijn tienen drie huizen. In het Witte huis zitten: Kim, Marieke en Iris. In het Bruine huis zitten: Nicole, Nadine en Kristel en in het roze huis zitten: Lisa Rina Wybe en ik. En als ik zeg roze, bedoel ik ook echt roze! Haha superleuk. Deze eerste week zitten Stefan, Narjis, Daniëlle en Elise ook bij ons in Singaraja, zij gaan daarna stage lopen in het zuiden. Stefan logeert bij ons deze week en de meiden zitten in het Rini Hotel! In het Rinihotel kun je heerlijk zitten en zwemmen, dus daar gaan we vast nog veel vaker heen!
We hebben ook onze scooters gekregen. Wat is dat leuk zeg!! Het verkeer daarentegen is wel echt hectisch.. We hebben ondertussen ook al heel wat meegemaakt op de scooter. Twee van ons zijn gevallen, maar dat viel gelukkig mee. Je moet hier links rijden dus dat is ook even wennen. Daarnaast halen mensen je rechts en links in en rijden soms echt als een kip zonder kop, opletten dus!! Gisteravond is er een ongeluk gebeurd waarbij een Balinees van zijn scooter is gevallen, nogal heftig! Hij is naar het ziekenhuis gebracht en later kregen we het nieuws dat hij gelukkig nog leefde!
Vorige week was Jannie, onze lerares, een hele week bij ons. Zij komt al jaren in Bali en kent de mensen en de weg. Ook heel handig aangezien we al meerdere malen verdwaald zijn geraakt haha! We zijn de eerste week langs al onze projecten geweest. Sommige studenten gaan stage lopen op een dovenschool, anderen op een een middelbare school, peuterschool, in een weeshuis of in het afvalproject. Lisa en ik gaan in het ouderenproject stage lopen. Helaas was onze begeleider Astrini, zij is een verpleegkundige, er niet toen we langs haar kliniek kwamen. Dit vond ik wel erg jammer! Ze had een ceremonie van haar neefje. Oja ceremonies hebben ze hier heel vaak zijn ze heel erg druk maar, namelijk met het maken van offers en andere dingen. Verder die eerste week zijn we ook langs de Aling-Aling watervallen geweest en we hebben een 3,5uur durende wandeling gemaakt door de rijstvelden. Erg leuk!!!
Afgelopen maandag en dinsdag zijn we naar de Undiksha (universiteit) geweest. Vanaf nu doen we dit elke week. Op school leren we Indonesisch spreken en schrijven en krijgen we les over de cultuur. Erg leuk! De eerste paar woorden en zinnen weten we al, dus we kunnen al een kleine gesprekje voeren met de lokale mensen hier!!
Woensdag gingen Lisa en ik op onze scooter richting Astrini. Dit is ongeveer 25 minuten op de scooter, in de bergen, met heel mooi uitzicht. Zij was aanwezig en we hebben met haar doorgesproken wat onze plannen zijn om de komende vier maanden te gaan doen. Ze vond onze ideeën goed, maar we moesten eerst goedkeuring van de Kepala Desa, de burgemeester van het plaatsje. Hier zijn Lisa en ik naar toe geweest om goedkeuring te vragen. Hij vroeg ons om een brief op te stellen, met een handtekening van de Undiksha (universiteit) zodat we konden aantonen dat we studenten zijn. Wanneer we dit zouden doen, zou hij toestemming geven. We konden donderdag terugkomen. Nouuuuuu Lisa en ik druk geweest met het opstellen van een nette brief, en langs de Undiksha geweest om te printen en voor een stempel/handtekening, maar wat bleek de meneer die de stempel moest zetten was niet aanwezig, we moesten later maar terug komen. Dat is dus echt typisch Indonenisch dat je moet wachten op mensen of dat je een afspraak maakt en die persoon niet komt opdagen.. ’s Middags zijn Lisa en ik weer langs geweest voor een stempel, en die hebben we gekregen! Donderdag weer langs de Kepala Desa geweest om de brief in te leveren, maar hij was er niet. Hij had een afspraak met de overheid…. Ze zeiden dat hij morgen, vrijdag, wel aanwezig zou zijn. Nou wij waren benieuwd. Vrijdagmorgen maar weer langsgeweest, en hij was er! Hij heeft goedkeuring gegeven en onze brief door een van zijn mannetjes vertaald in het Indonesisch. Deze Indonesische brief kunnen we dan laten lezen aan de inwoners van het dorpje wanneer we op house-visit gaan om aan te tonen dat we studenten zijn en niet een of andere toerist! Dat is wel handig dus.
Aanstaande maandag gaan we met Astrini mee naar een Pusyandu, dat is een meeting in een van de gebieden in het plaatsje. Hier komen alle inwoners naar toe en zal zij controles doen zoals bloeddruk hartslag etc. en vaccinaties geven. Lisa en ik willen ook kijken wat voor ziektes deze ouderen allemaal hebben, en we hebben van de vorige studenten brochures meegekregen die we daar kunnen uitdelen. Sommige inwoners denken namelijk dat ze met een pilletje van astma af zijn..
Verder zijn we druk bezig met het plan van aanpak en onze reflectie dus genoeg te doen. Daarnaast is er ook tijd om even te genieten van het mooie weer, al hoewel het soms ook keihard kan regenen. Op dit moment is het regenseizoen nog gaande, en dat kunnen we wel merken haha!
Ons huis is trouwens heel fijn. We wonen in het pinkhouse met zijn vieren en iedereen heeft een eigen slaapkamer, we hebben een soort van woonkamer en een keuken. We hebben ook verschillende huisdieren zoals gecko’s, kakkerlakken (inmiddels twee gespot) en heeeeele grote spinnen. Dat is af en toe wat minder haha, maar het went! 

Nou genoeg verteld!
Tot het volgende reisverslag

Liefs Liz.

• 08 Maart 2015 - 17:31

Gerard En Els:

Mooi verslag meissie ! Het meeste hadden we al wel gehoord via skype en whats app maar zo'n verslag is altijd leuk . Heel veel succes daar met je stage en tot horens. Liefs pap en mam.

• 08 Maart 2015 - 18:30

Karin Geerlink :

Hoi Liz.

Wat leuk om te lezen.
    Zo kan ik er uit halen dat je goed vermaakt.
    En dat je met ouderen mag werken is je wel toe vertrouwd.
    En laat de spinnen maar mooi daar als je weer terug komt.

• 08 Maart 2015 - 18:45

Mien Lieferink:

Lieve Liz
    Wat een prachtig mooi en uitgebreid verslag een genot om te lezen sommige foto's had ik bij Milou al op facebook gezien heel leuk. Mooi dat je nu kan starten met het project en fijn dat je het naar je zin hebt daar geniet van alles en succes. Ik wacht met smart weer op het volgende verslag.
    Liefs Mien

• 09 Maart 2015 - 15:50

Carla Lieferink:

Wat een gaaf reisverslag en wat een mooie foto's zaten er bij ik wacht met smart op je nieuwe reisverslag veel plezier met je studie op Bali Carla lieferink

• 09 Maart 2015 - 21:18

Joke:

Hallo liz. Mooi verslag en leuke foto's fijn dat je het daar zo naar je zin hebt nog veel plezier en succes met je studie. Gr andre en Joke

• 28 Juni 2015 - 11:36

Simone:

Mooi verslag. Ik ben benieuwd wat er in de brief met de stempels en handtekeningen stond...

• 28 Juni 2015 - 11:39

Simone:

Liz sorry ik zit per ongeluk op jouw blog. Ik moet Narjis hebben. Ik zocht haar en omdat jij haar noemt hierboven kwam ik per ongeluk op het jouwe terecht. Sorry!