Time flies when you’re having fun! - Reisverslag uit Balikpapan, Indonesië van liztenhagen - WaarBenJij.nu Time flies when you’re having fun! - Reisverslag uit Balikpapan, Indonesië van liztenhagen - WaarBenJij.nu

Time flies when you’re having fun!

25 Maart 2015 | Indonesië, Balikpapan

Zo alweer langer als een maand in Bali. Wat is dit een geweldig land zeg! Om even een beeld te schetsen: Het regenseizoen is zo goed als afgelopen dus elke dag schijnt hier de zon, het is dus elke dag rond de 30 graden! Het vervoer doen we op de scooter, en dit is ook een groot avontuur. Er zijn al een paar kleine ongelukjes gebeurd, mensen die tegen elkaar opbotsen, maar de schade is beperkt. Je hebt hier je scooter alweer gemaakt voor 16 euro! Eten en drinken is hier ook prima te doen. We eten vaak mie en nasi goreng echt ontzettend lekker. Overal kun je ook versgeperste juice krijgen, heerlijk dus!
We wonen in het noorden van Bali, waar het minder toeristisch is maar wel mooi. Natuurlijk willen we meer van het eiland zien. Ik ben samen met vijf andere meiden naar Ubud geweest. Dit is een plaatsje richting het zuiden. De rit daarheen was al een groot avontuur. Met z’n vijven op de scooter door de bergen heen. De weg wisten we een beetje, maar gelukkig zijn de mensen hier zo aardig dat ze je de goede kant opwijzen. We werden onderweg ook nog aangehouden door de politie, maar na het laten zien van ons internationale rijbewijs mochten we gelukkig door rijden. Ubud is ontzettend toeristisch, een heel verschil met Singaraja, de plaats waar we wonen, maar wel heel erg mooi. We hebben verschillende tempels gezien, zijn naar het monkeyforest geweest en langs de buddha to buddha shop. Natuurlijk een mooie souvenir gekocht!
De terugweg van Ubud naar huis was wat minder. Het regende namelijk keihard en we hebben twee uur in de regen teruggereden: kouuud!!! Maar na een warme douche thuis waren we weer blij haha! Dit weekend gaan we naar de gilli-eilanden, om Nadine’s verjaardag te vieren. Dit zijn eilanden met bounty-stranden, palmbomen en zo goed als doorzichting water waar je goed kunt snorkelen en duiken, oftewel echt geen straf om hier je verjaardag te vieren.
Ons project:
Lisa en ik lopen samen stage bij Astrini, een nurse in Kaya Putih. Dit is een dorpje in de bergen. We zijn in de eerst week vier keer bij een pusyandu geweest. Dit is een soort consultatiebureau in de bergen op een plek waar alle ouders met hun pasgeboren kind komen. Super schattig natuurlijk! Maaaar we komen hier natuurlijk voor het ouderenproject. Dit hebben we toen duidelijk aangegeven en Astrini begreep het uiteindelijk. We zijn al op een house-visit geweest bij een man die astma heeft. Heel interessant om te zien hoe ze hier werkt. Ook hebben we al meerdere dagen meegelopen in haar kliniek. Echt suuuuperinteressant! Vandaag kwam er een man binnen lopen met allemaal bloed aan zijn voet. Ik heb Astrini toen geholpen omdat er ondertussen ook drie anderen patiënten binnen kwamen lopen met lichamelijke klachten. Wel heb je hier minder goeie voorzieningen dan in Nederland. Steriel werken kennen ze hier geloof ik niet, maar je moet roeien met de riemen die je hebt. Gelukkig bestaat er desinfectiegel, dus dat komt wel goed!! We zijn van plan om de komende weken voorlichting te gaan geven bij de verschillende ouderen thuis. We hebben nu al inzicht waar de ouderen wonen en welke ziekte ze hebben. Wel heb je hier te maken met de taalbarrière dus we nemen een translator mee! Ben benieuwd hoe dit zal gaan verlopen. Het is namelijk typisch Indonesisch om niet op te komen dagen of een paar uur later!
Naast ons project gaan we ook nog twee dagen naar school, en we leren hier Indonesisch. Dit gaat steeds beter!!
Ons project en het leren van de taal gaat vast helemaal goed komen maar ondertussen is er natuurlijk ook tijd om te relaxen. We hebben al een vaste stamkroeg: Kantin21, heel erg gezellig!! Daarnaast hebben we hier heel veel zwembaden waar we kunnen zwemmen, dus echt heel fijn als het zo warm is!!!
Tuuurlijk mis ik mijn lieve vriendinnetjes en vrienden/ familie, maar heb nog geen heimwee! Soms heb ik het idee dat vier maanden zelfs te kort is…. Haha

• 25 Maart 2015 - 14:18

Britt:

Super super leuk lizzy!!!

• 25 Maart 2015 - 14:29

Ans Bömer:

Hallo Liz,
    Leuk je verslag en fijn dat jullie met elkaar zo genieten. Ja de hygiëne zal wel eens te wensen overlaten, hou altijd een paar handschoenen in je achterzak bij de hand. Beter iets dan niets. Veel succes verder.

• 27 Maart 2015 - 13:24

Els En Gerard:

Hey Lizzie; weer prachtige ervaringen van jou ! Zowel van je project als in je vrije tijd. Zo kom je de tijd wel door. Heel veel plezier op de gilli eilanden en Nadine alvast gefeliciteerd !!

• 27 Maart 2015 - 19:37

Carla:

Hallo liz wat een avontuurlijk reisverslag veel plezier met snorkelen lieve paas groetjes Carla

• 29 Maart 2015 - 19:56

Joke Aarnink:

Hoi liz wederom een leuk reisverslag.fotos zijn ook erg leuk filmpje met de dolfijnen was ook super leuk.nou nog veel succes en plezier maar dat zal wel lukken denk ik,groetjes andre joke

• 31 Maart 2015 - 21:43

José:

Hallo Liz,
    wat leuk om je verhalen te lezen.het leest lekker weg.
    ik begrijp dat je het erg naar je zin hebt daar.
    Geniet ervan, heel veel plezier.
    Groetjes,
    José